Technické novinky v oblasti železniční dopravy

24. 10. 2018|  Ze světa techniky

Obrázek k článku

Doprava vlakem baví stále více lidí, protože vlaky jsou dnes rychlé, pohodlné a bezpečné. Jakým směrem se tento obor vyvíjí ukazují čtyři technické novinky z oblasti železničního a tramvajového provozu v Evropě.


Digitální dvojče železniční tratě

Se zvyšující se rychlostí vlaků na evropských železnicích, je stále důležitější dbát o její diagnostiku a údržbu. Jakékoli odchylky v geometrii, rozchodu či příčném profilu tratě mohou mít při rychlostech až 200 km/h fatální důsledky. Proto se po tratích vedle nákladních a osobních vlaků pohybují také měřicí drezíny.

Diagnostický a měřící prostředek nové generace je vůz EM100VT. Slouží k měření geometrických i zátěžových parametrů kolejnic i k záznamu jejich okolí a překážek na trati. Vozidlo je napěchované nejnovější technikou, která nejen měří, ale také vyvíjí nové měřicí metody. Navíc výrazně urychluje měření na trati – dosud se měřicí jednotka mohla pohybovat rychlostí 5 km/h, nyní až 100 km/h. Takové zrychlení umožňuje kamera s úhlem záběru 360°, která dokáže přesně zaznamenat polohu na trati podle reflektorů na stožárech elektrického vedení. Laserovými skenery instalovanými na bocích vozidla jsou podél trati zaměřovány pevné body a snímány vyznačené kódy. Na základě naměřených dat se vytváří digitální dvojče, tedy věrný počítačový model železniční trati.


Zkušební provoz autonomní tramvaje

Tramvaj bez řidiče, která se pohybuje zcela autonomně, byla v září 2018 otestována na šestikilometrovém úseku tramvajové sítě v Postupimi nedaleko Berlína. Tramvaj Combino je vybavena několika radarovými a kamerovými senzory. Tyto senzory slouží tramvaji jako „digitální oči“, zprostředkují tedy pohled na prostředí kolem tramvaje. Data získaná z kamer a senzorů se analyzují pomocí algoritmů umělé inteligence. Algoritmy vyhodnotí aktuální situaci, a předpoví i její další vývoj. Tramvaj automaticky zastavuje na zastávkách, respektuje světelnou signalizaci a dopravní předpisy. Automaticky také reaguje na chodce, či jiná vozidla křižující tramvajovou trať. Zkušební tramvaj ještě není určena k běžnému využití. Slouží však k tomu, aby se odborníci dozvěděli, jaké technické problémy autonomní jízdy je potřeba ještě vyřešit, aby bylo možné vyvinout bezpečnou autonomní tramvaj.


Vysokorychlostní nákladní vlak budoucnosti

Nákladní vlak zcela nové konstrukce vyvíjí německé středisko DLR. Na rozdíl od klasických nákladních souprav budevlak NGT CARGO modulární. Na okraji města se vlak automaticky rozpojí a jednotlivé vozy dojedou k logistickým centrům. K tomu jsou vozy vybaveny vlastním elektrickým pohonem na baterie s dojezdem 20 kilometrů. Vlaky budou flexibilnější a lépe obstojí v konkurenci s nákladní silniční i námořní dopravou. Spojování a rozpojování vlaků proběhne autonomně bez použití posunovacích lokomotiv nebo personálu. Automaticky se také naloží a vyloží náklad. Vlaky budou přepravovat i malé objemy komodit nebo pohotovostní zboží, které je potřeba dopravit k cíli rychle.


Šestiválcový motor Voith Rail Engine s nízkými emisemi

Dieselový šestiválcový motor pro kolejová vozidla vyvíjí firmy Voith a Liebherr. Do roku 2020 dají na trh motor s výkonem až 480 kW. Množství vypouštěných škodlivin odpovídá stupni V podle emisní normy Evropské unie. Bezpečný provoz zajišťuje aromatická spojka Voith CargoFlex Type Scharfenberg. Stav spojky může strojvedoucí sledovat pomocí systému Smart Schaku, což mu usnadní rozhodování. V porovnání s podobnými motory má mít vyvíjený motor o osm procent nižší spotřebu paliva.

 

K ukládání nastavení a správnému fungování využíváme soubory cookies. Používáním webu s jejich používáním souhlasíte. Více informací

Souhlasím