Revize ISO 9001 aneb vše, co jsme si přáli?

31. 10. 2017|  Ze světa techniky

Obrázek k článku

Mezinárodní organizace pro normalizaci (ISO) zveřejnila v září 2015 rozsáhlou revizi normy ISO 9001. Ta zásadně mění pohled na management kvality prezentovaný posledním vydáním z roku 2008. Nová verze, se nese v duchu znalosti kontextu organizace a práce s riziky a příležitostmi, které podnikatelské prostředí přináší a ovlivňuje tak řízení kvality.

Do přechodu na revidovanou normu ISO 9001:2015 nám zbývá již pouze 1 rok a zdá se, že požadavky vyvolávají u manažerů smíšené pocity. Asi tak jako „rychle zavedeme a jedeme dál“. V souvislosti s přechodem jsou nabízena nejrůznější školení efektivního přechodu. Firmy požadují jasný projekt, auditoři slibují hladkou recertifikaci. Probírají se rozdílové analýzy, osvědčené postupy a informace, jaké konkrétní změny nám revidované vydání vlastně přináší.

Revize nabízí výbornou příležitost splnit si přání jak vedení, manažerů, tak i vedoucích. Stačí se jen zbavit obav a předsudků a přijmout fakt, že se jedná o evoluční změnu, jak novou revizi komentoval Nigel Croft, chairman subkomise odpovědné za ISO 90011. Změna vhodně reaguje na technologický rozvoj firem, na podchycení všech okolností, kterými se firmy zabývají a na další manažerské systémy.

Shrnutí klíčových změn jsem rozdělil na přínosy a výzvy, neboli ty požadavky, které jsou pro nás obtížnější. Takže s čím se potkáme:

Kontext a leadership

Kontext organizace vyžaduje od organizací, aby porozuměly šíři záběru svých činností a uvědomily si, na koho mají vliv a kdo se o ně zajímá. Jako by se požadavek snažil vtáhnout do řízení kvality i aspekty celého podnikatelského prostředí. K tomu však bude nutné mít schopné vedoucí a opravdu bude nyní na manažerech, aby přijmuli svoji roli skutečných šéfů. PhDr.  Karel Červený v Technickém týdeníku k tomu píše: „V jednadvacátém století zvítězí ti, kdo si budou udržovat náskok před křivkou změn, neustále měnit hranice svých oborů, vytvářet nové trhy, razit nové cesty, tvořivě měnit pravidla konkurence a zpochybňovat status quo…“. 2 Tak si lze jednou větou představit „leadership“.

Rizika

Porozumění všem okolnostem je klíčovým východiskem konceptu řízení na základě rizik. Samotné řízení rizik není konceptem novým. Objevuje se již v managementu řízení environmentálních systémů managementu (EMS) nebo bezpečnosti práce (OHSAS). Uvedení tohoto přístupu také do řízení kvality umožňuje konzistentní propojení více systémů a jednotný přístup, což celý systém řízení zpřehlední a v základu umožní také přepracovat strukturu dokumentace. Jedná se o skutečně průlomový a největší přínos pro řízení kvality.

Dokumentace

Při pohledu na samotnou příručku jakosti se mnohdy neubráníme dojmu, že nám sice nic nového neříká, ale že se bez ní neobejdeme – ve smyslu lepidla systému nebo rozcestníku pro popis systému. Ovšem revize nic o příručce neříká ani o jiných povinných postupech. Jednoduše vychází z předpokladu, že funkce odkazů je přisouzena právě ‚registru rizik‘ a zde pak různým formám eliminace těchto rizik, pokud to bude nutné. Koncept rizik nás donutí se zamyslet nad tím, že pokud není dokument v tabulce rizik, proč ho máme?

Procesní přístup a řízení změn

Samozřejmě procesní přístup, tak úspěšný v normách vydaných v 2000–2008, neopouštíme, naopak. Úsilí věnované řízení procesů a jejich kontinuálnímu zlepšování je plánováno právě na základě procesní mapy, znalostí kontextu organizace a vyhodnocení rizik, které definují nezbytné vstupy a výstupy procesů.

Velkou výzvou však bude, v uvedených okolnostech, udržet dynamiku systému řízení kvality. Bude nutné pracovat se změnami v reálném čase a podřídit je plánování, ne přístupem „ono to nějak dopadne“.

Na co si dát pozor?

Závěrem by bylo vhodné si říci, na co si při těch všech příležitostech dát pozor a co zdůraznit. Tedy ve třech poznámkách:

Přimět manažery přijmout změnu – Každá firma podle svých potřeb – Nepropásněte tuto šanci

Autor článku: Martin Čuhel

Odkazy:

(1) All you need to know about ISO 9001:2015; https://www.youtube.com/watch?v=fHD50digSsU

(2) Karel Červený, MSc, MBA; Obstojí dnešní manažeři za deset let?; TECHNICKÝ TÝDENÍK č. 15/2017

 

 

K ukládání nastavení a správnému fungování využíváme soubory cookies. Používáním webu s jejich používáním souhlasíte. Více informací

Souhlasím