Motivace. Cesta k úspěchu!

22. 6. 2016|  Rady a tipy pro uchazeče

Obrázek k článku

Motivace. Pojem, který se v poslední době objevuje stále častěji a některým vykouzlí na tváři spíše vrásky než úsměv. Nebudeme si nic nalhávat, nezaměstnaných uchazečů je na „metr čtvereční“ zřetelně méně než v minulých letech a tento trend bude nadále pokračovat. Situace na trhu se radikálně mění a je potřeba věnovat obrovské úsilí motivaci kandidátů, aby jako budoucí zaměstnanci vydrželi v naší společnosti co možná nejdéle.

Jak to vnímají zaměstnanci?

Podle čeho si vybírají práci? Největší důraz kladou na zajímavost projektu, na kterém budou mít možnost pracovat a to i za cenu, že sleví ze svých mzdových požadavků. Druhé místo si drží možnost kariérního postupu a osobního růstu (společně s účastí na různých školeních a akcích). A třetí místo obsadilo známé trio homeoffice – sickdays – flexibilní pracovní doba. Cafeteria systém se drží na chvostu a stravenky či 25 dní dovolené? Ty už se dnes berou spíše jako samozřejmost než benefit.

Získat kandidáty je ale „jen“ prvním krokem k úspěchu, po kterém následuje ještě těžší úkol, a to udržet si co nejspokojenější zaměstnance. Ne vždy se to podaří, a proto jsme se kandidátů zeptali, co považují za nejvíce demotivující faktor ve společnosti.

Uchazeči nejčastěji uváděli nemožnost dalšího kariérního růstu a pocit nespravedlivého ohodnocení (nejen po finanční stránce, ale i opomíjení a neuznání práce, kterou zaměstnanci reálně odvedli). Do top 3 se dostala i špatně fungující komunikace a absence uznání či pochvaly od nadřízeného.

Co na to firmy?

Zatímco se firmy i kandidáti shodují na tom, co je pro kandidáty nejatraktivnějším benefitem při výběru nového zaměstnání (zajímavost projektu), v názoru na to, co nejvíce (de)motivuje zaměstnance ve firmách, se jejich cesty lehce rozcházejí.

Firmy a zaměstnanci se shodli v oblasti kariérního růstu. Ale za druhý nejvíce demotivující faktor považují firmy zbytečnou byrokracii.

Paradoxem je, že navzdory tomu, že si firmy uvědomují důležitost a zásadní vliv kariérního růstu na spokojenost zaměstnanců, nedokážou často tento faktor podchytit v praxi. Nikoho z nás tedy zřejmě nepřekvapí, že právě jeho absence je nejčastějším důvodem odchodu zaměstnanců. Hlavní problém, který stojí za tímto paradoxem, je nedostatek komunikace se zaměstnanci. Bludný kruh se tímto uzavírá.

Při pohovorech s kandidáty, kteří hledají novou práci, jsem se nejednou zamyslela nad tím, jak jednoduše by si mohla firma zaměstnance udržet. A přitom firmy, ze kterých zaměstnanci odcházejí, mají podobné benefity jako ty, do kterých nastupují. Ironie? Realita.

Nejde ani tak o benefity, jako o nastavení každé společnosti a o firemní kulturu. Jak jsem zmiňovala výše, nejčastějším důvodem odchodu zaměstnanců je nemožnost kariérně růst, pocit nevyužitého potenciálu a špatná komunikace ve společnosti. Předejděte tomu a nastavte si se zaměstnanci rozvojový plán, začleňte je do projektů, dejte jim možnost přicházet s nápady a realizovat je. Komunikujte s nimi, dávejte jim zpětnou vazbu, a pokud v něčem uspěli, pochvalte je. Dejte jim najevo, že se zajímáte o jejich osobní rozvoj a o ně samotné.

Každá firma investuje nemalé peníze do různých benefitů, ale na to, co nestojí nic, často zapomínáme.

A jak to vnímáte vy?

K ukládání nastavení a správnému fungování využíváme soubory cookies. Používáním webu s jejich používáním souhlasíte. Více informací

Souhlasím