Trápí Vás konflikty v práci? Využijte je ve svůj prospěch

3. 10. 2019|  Rady a tipy pro uchazeče

Obrázek k článku

Vzpomeňte si na váš poslední pracovní konflikt. Co jste si z něj odnesli? Vyšli jste z něj jen otrávení, demotivovaní a naštvaní na šéfa či kolegu, nebo vám naopak rozšířil obzory a umožnil nahlédnout na situaci z jiného úhlu pohledu? Přikláníte se k první variantě. Pak jste tu správně. Společně s našimi team leadery vám poradíme, jak zvládnout konflikty, využít je ve svůj prospěch a do budoucna jim předejít.


Vyhněte se nedorozuměním a ujasněte si fakta

„Já jsem nevěděl/a, že to mělo být hotové už včera.“ Aneb nejčastější příčinou konfliktu bývá nedostatečná či necitlivá komunikace a vzájemné nepochopení. Málo osobního kontaktu, nejasné stanovení termínu nebo nepřesné vysvětlení úkolu. Výsledek? Naštvaný nadřízený, naštvaný zaměstnanec, naštvaný klient. A přitom je řešení tak jednoduché. Buďte v kontaktu. Řešte věci v průběhu, a ne za pět dvanáct. Ptejte se, když vám něco není jasné, ujasněte si priority, sdílejte názory a nebojte se občas něco zopakovat.

A jeden tip navíc: Zvedněte se čas od času od stolu a promluvte si osobně. Neschovávejte se za e-maily, které neporozumění často jen prohloubí.

Řešte věci s chladnou hlavou

Přišel vám rozzlobený e-mail nebo se nevydařila pracovní schůzka. Emoce se ve vás bouří a máte chuť křičet, odejít, dát výpověď nebo alespoň napsat pořádně útočný e-mail na vaši obranu? Dejte si chvíli pauzu. Pokud to situace umožňuje, neřešte věci hned. Projděte se, uvařte si kávu a odpočiňte si. Poté si nastalou situaci znovu rozeberte. Podívejte se na problém komplexně, objektivně, a hlavně s nadhledem. Zhodnoťte, na čem jste a jaké kroky budou následovat. Uvidíte, že brzy najdete řešení. Uvědomte si, že kritika pravděpodobně neměla osobní charakter, nešlo o to vás naštvat ani ponížit. Ale stejně jako vy, má i druhá strana své profesní zájmy, které se snaží prosadit.

Nahlížejte na věci očima druhých

Cítíte se dotčení a nedocenění po nepříjemném rozhovoru se šéfem? Zkuste se vžít do jeho situace. Jak byste na jeho místě s jeho zodpovědností reagovali vy? A naopak, jste-li manažerem, vzpomenete si, kdy naposled jste vyjádřili vašim kolegům vděk za odvedenou práci? Nehledejte jen chyby, ale oceňujte úspěchy. V neposlední řadě je důležité si uvědomit, že jsme všichni jenom lidé. Zkuste být k sobě tolerantní a více shovívaví. Uvidíte, že i konflikt můžete vyřešit kompromisem, a ještě díky němu utužit vzájemné vztahy.

Co Tě nezabije, to tě posílí

Aneb když nejde o život, tak nejde o nic. Samozřejmě myšleno s nadsázkou, ale být nad věcí je při řešení konfliktů klíčové. Ať už pracujete v technice, IT nebo jiném oboru. Neshody zažíváme dnes a denně a pokud by nás měla položit první urgence o umytí nádobí v kuchyňce, tak se asi daleko nedostaneme. A věřte, že spor, který právě řešíte není středobodem vesmíru ani neznamená konec světa. Vnímejte pozitivně fakt, že se brzy vyřeší a zároveň přijměte to, že se nejedná o poslední konflikt, který budete absolvovat. Jedině tak vám může přinést prospěch a posunout vás dál ať už v profesním či osobním životě. 😊

Napište nám, s jakými konflikty se setkáváte v práci nejčastěji a jak je řešíte? A máte nějaké osvědčené metody, jak problémům předcházet

K ukládání nastavení a správnému fungování využíváme soubory cookies. Používáním webu s jejich používáním souhlasíte. Více informací

Souhlasím