Jak si užít dovolenou a nezbláznit se při návratu do práce
2. 7. 2019| Rady a tipy pro uchazeče
Chystáte se na dovolenou, ale předem se obáváte, co vás po návratu v práci čeká? Nepřečtené e-maily, zmeškané schůzky, naštvaní kolegové nebo rozzlobený šéf? Máme pro vás 5 tipů, jak se vyhnout stresu a užít si vytoužené volno naplno.
Plánujte dovolenou dopředu
Možná se vám to bude zdát jako samozřejmost, ale sáhněte si do svědomí, kolikrát jste přišli za nadřízeným s tím, že zrovna byly levné letenky nebo se naskytla jiná neodolatelná příležitost a vy byste rádi příští týden odjeli? Pro klid svůj i vašich kolegů se snažte plánovat dovolenou s dostatečným předstihem. Budete tak mít jistotu, že bude přítomen někdo z vašeho týmu, zajistíte si zástup a váš nadřízený určitě ocení i to, že bude včas vědět, kdy budete pryč.
Odjeďte na dovolenou s čistým štítem (a stolem)
Co hoří? A co naopak počká? Snažte se dotáhnout rozdělanou práci do konce. Zamyslete se, jaké máte resty a zapracujte na nich. Sepište si „předdovolenkový“ TO DO list, abyste na nic nezapomněli. Vyčistěte si inbox – smažte nepotřebné e-maily, vyřiďte vše důležité a při této příležitosti informujte o vaší dovolené klíčové zákazníky. A ještě jeden tip od zakladatelky Talenticy Dariny Wiedermann Janíčkové: „Před dovolenou mám takový rituál – pořádně si uklidím stůl tak, aby mě čekal po dovolené čistý a prázdný. Pomáhá mi to vrátit se zpět do pracovního procesu.“
Domluvte si zástup
Máte ve firmě určeno, kdo vás bude během nepřítomnosti zastupovat? Vybíráte si zástupce sami nebo nemáte nikoho, kdo by vaši agendu po dobu vaší dovolené převzal? V Talentice se nám osvědčilo zavést v rámci týmů jasně dané zástupy. Každý si tak může být jistý, že na něj po dovolené nebude blikat tisíc nepřečtených e-mailů nebo ho hystericky nahánět naštvaný klient. Důležité je kolegu informovat o tom, co jsme před dovolenou stihli naposled dokončit, případně co je potřeba ASAP dořešit. Sepište: CO musí řešit během vaší dovolené, CO počká a CO by se mohlo objevit a JAK to řešit.
Ach ta administrativa
Nudné, banální věci, které se zdají jasné, přesto na ně často zapomínáme. A věřte, že ulehčí život (a dovolenou) nejen vám, ale i vašim kolegům. Zkontrolujte si, že máte v kalendáři zaznamenáno od kdy do kdy jste pryč, vyhnete se tak ne(na)plánovaným schůzkám a jejich rušení, otázkám, proč jste nebyli na meetingu a vysvětlování, proč jste neodpověděli tak dlouho na e-mail. V této souvislosti si nastavte v e-mailu OUT OF OFFICE s termínem dovolené a informací koho mohou lidé v případě nutnosti kontaktovat. A v neposlední řadě přesměrujte telefon na kolegu, který vás bude zastupovat. Tip od naší Lead Consultantky Blanky Mrázkové: „Vždy si po dovolené zabookuju v kalendáři jeden den jako administrativní – bez schůzek, prostě čas na to se trochu probrat, vyřešit maily a vrátit se do pracovního procesu. 😊“
Relaxujte
Četli jste náš blog na téma stres v práci? Právě dovolená je jedním z jeho řešení. Zkuste alespoň na těch pár dní vypnout, protože jak říká naše managerka Gabriela Kodenková: „Důležité je si opravdu odpočinout a čím dříve si zvykneme, že nejsme v práci, tím dříve začneme přemýšlet dovolenkově.“ Nebo jste zvyklí brát si „práci“ s sebou a řešit důležité věci i na dovolené?
Napište nám do komentářů, jaký je váš přístup? Berete dovolenou čistě jako odpočinek nebo sledujte dění ve firmě i mimo kancelář?