Inzerce v průběhu tří let. Jaké bylo srovnání reakcí na pracovní nabídky 2015-2017?

28. 3. 2018|  Ze světa HR, Ze světa techniky

Obrázek k článku

Jak to vypadá s mírou nezaměstnanosti v České republice?

Neustále klesá. Posuďte sami:

  • Leden 2015 – 7,5 %
  • Leden 2016 – 6,4 %
  • konec roku 2017 – pod hranicí 4 %

Ze statistik zároveň vyplývá, že rok 2017 vykázal vůbec nejnižší míru nezaměstnanosti od roku 2008 a dle prognóz se bude v roce 2018 nadále držet na dolní hranici.[1]

V oborech engineeringu a informačních technologií, na které se Talentica s.r.o. profesně zaměřuje, je zaměstnanost vůbec nejvyšší. Zkušení technici a „ajťáci“ si mohou mezi firmami vybírat a jen tak nějaká pracovní nabídka je zkrátka nezaujme. Přesto jsme v roce 2017 zaznamenali, ve srovnání s předchozím rokem, mírný nárůst v průměrném počtu reakcí na inzerát.

Vývoj inzerce v letech 2015 až 2017

Přehledná infografika shrnuje vývoj počtu inzerovaných pracovních nabídek, reakcí uchazečů a průměrný počet odpovědí na jeden inzerát v letech 2015, 2016 a 2017 na dvou českých inzertních portálech.

Patrné je, že v roce 2017 bylo, ve srovnání s předchozími dvěma lety, publikováno nejméně pracovních nabídek (701), čímž se snížil i celkový počet reakcí. Jak je však zmíněno výše, průměrný počet odpovědí na pracovní nabídku se meziročně zvýšil ze 4 na 5. Pohybujeme se tak na stejném čísle jako v roce 2015.

Podíváme-li se na graf detailně zobrazující vývoj průměrného počtu reakcí na měsíční bázi, vidíme, že celkově nejúspěšnějším měsícem za poslední tři roky byl leden 2015, ve kterém jsme zaznamenali průměrně 11 odpovědí na pozici. Oproti tomu s nejhorším výsledkem jsme se setkali v prosinci 2017, kdy nám dorazily průměrně pouze 2 reakce na pracovní nabídku. Zajímavý je i meziroční pokles v měsíci únor, který byl v roce 2015 druhým nejsilnějším měsícem s 10 odpověďmi na pracovní nabídku, zatímco v roce 2017 se stal, se čtyřmi reakcemi na inzerát, druhým nejslabším měsícem.

Podobně jako v roce 2016 byl i v roce 2017 nejúspěšnějším měsícem červenec, jež jsme v roce 2015 naopak řadili mezi měsíce nejslabší.

Obecně jsme v roce 2017 pozorovali větší stabilitu v počtu reakcí, kterou narušil až zmíněný pokles v závěru roku.

Inzerce na pracovních portálech (infografika)

Infografika: Inzerce na pracovních portálech – rozklikněte pro lepší rozlišení 

TOP pozice versus inzeráty bez reakce

Zajímavé je meziroční srovnání nejúspěšnějších pozic. V loňském srovnání inzerce uvádíme, že nám dlouhodobě nejlépe fungovaly inzeráty na interní pozice do Talenticy, což se ale v roce 2017 nepotvrdilo. Největší počet odpovědí jsme zaznamenali u pozice Marketingového manažera (101), následoval Vedoucí výroby (60) a Manažer strategického nákupu (55), což potvrzuje trend úspěšnosti manažerských pozic.

Zaměříme-li se na počet pozic, které zůstaly bez reakce, pozorujeme v roce 2017 procentuální zhoršení. Zatímco v roce 2016 se z 1009 pozic nedočkalo odpovědi 32 % (319) pracovních nabídek, v loňském roce jsme se pohybovali na 36 %[2].

Obecně tak můžeme říci, že pokles reakcí na inzerci, který jsme pozorovali v roce 2016, se v minulém roce zastavil. Přesto stále evidujeme poměrně vysoký počet pracovních nabídek, které zůstávají zcela nepovšimnuty. Je tedy jasné, že inzerce nemůže být jediným nástrojem pro získávání nových uchazečů. Musíme neustále hledat nové cesty v náboru stojící na aktivním vyhledávání, oslovování a osobní komunikaci s uchazeči o práci.

A na co se zaměřit v roce 2018?

Podobně jako v předchozím roce stavíme na rozšiřování osobní komunikace. Oslovujeme uchazeče na přímo ať už na základě vyhledaných životopisů na portálech, v naší rozsáhlé interní databázi[3] nebo na sociálních sítích. Snažíme se neustále zlepšovat v cílení pracovních nabídek a zvyšovat povědomí o přidané hodnotě nejen personálních agentur, ale i našich klientů – špičkových technických společností.

Určitě by nás zajímal váš názor na inzerci. Ať už z pohledu personalisty, recruitera či potenciálního uchazeče o zaměstnání. Inzerujete na portálech a přináší vám to výsledky? Reagujete aktivně na inzeráty nebo se spíše necháváte oslovovat? Napište nám v komentářích. 


[1] https://www.mpsv.cz/cs/869

[2] Ze 701 inzerátů zůstalo zcela bez reakce 253 zveřejněných pracovních nabídek.

[3] V současnosti máme v naší interní databázi kontakty na téměř 45 000 technicky zaměřených odborníků, přičemž ji rozšiřujeme i o netechnicky zaměřené profesionály v oborech marketingu, financí, HR apod.